12 juli 2012

@Boedapest - bij DropShop


Eerder schreef ik dat ik in Boedapest naar twee wijnbarren zou gaan: Divino en DropShop. De eerste middenin het historische centrum van Pest, naast de basiliek. De tweede op een minstens zo interessante locatie: bij de prachtig gerestaureerde brug Margit híd die toegang geeft tot het Margit-sziget, het lommerrijke schiereiland waar het aangenaam slenteren is. Bij DropShop geen wijnkaart: ze passen hun selectie wijnen zo vaak aan, zo verklaart de barman, dat de wijnen alleen op het krijtbord achter de bar staan geschreven. 

Op het terras is het goed toeven, op een steenworp afstand van de Donau brengt een briesje verkoeling. Wat drinken we? Mousserend graag. De barman werpt ons een samenzweerderige blik toe en zegt dat we de beste Hongaarse mousserende wijn gaan drinken: de Királyudvar Tokaji Pezsgö. Een blend van de Tokaji druivenklassiekers Furmint en Hárslevelű. Mooie subtiele mousse, fris en met die karakteristieke Furmint-fruitigheid. Voor Tokaji-fans ongetwijfeld de beste bubbels, voor mij bijzonder lekker.
Wat drink je na zo'n binnenkomer? Doorgaan met hetzelfde is verleidelijk maar iets nieuws proeven ook. Dus gaan we voor een witte Pinot Noir uit Etyek: de Kertész Blanc de Noirs. Als rode Pinot Noir-liefhebber is het altijd een feest varianten van deze druif tegen te komen. Het is niet alleen de basis van de Bourgogne maar ook van Champagne. En hier dus in Etyek aangeplant voor deze witte wijn. De geur is onverwacht aromatisch, bloemig, perzik en meloen. Je zou bijna denken een Spaanse Verdejo in je glas te hebben, maar de smaak is verrassend droog en fris. Ik proef groene appels, gevolgd door een volle ronde afdronk. Wat een geweldige plek is DropShop: als ik in Boedapest zou wonen, dan zou ik een stamtafeltje claimen.